Sabtu, 14 Mei 2011

Setelah 3 bulan...

Setelah 3 bulan balik dari Gunung Tahan...berehat dari kekoyakan otot akibat kecederaan lutut aku kembali meredah, kali nie ke Gunung Chemerong Berembun & Lansir di Dungun Terengganu. Org kata klu dah start meranduk tu akan meranduk lah lagi...akan selalu jer gian nak masuk hutan...23 April 2011 bermulalah pendakian ku...

Seperti biasa kami berkumpul di KL Sentra pukul 10 mlm tapi kul 9 aku dah terpacak kat sana...sempat lagi g shopping kawan aku punye kawan si Nizam KP (Kaler Pelaka) & kawannya batang hidung pun xnpk lg...last2 kul 10.30 baru npk...well biasa r janji melayu...pukul 12 baru bas sampai...kami gerak dlm kul 12 lebih tido jer dlm bas sedar2 kat tol mana tah...berderek2 lori balak, kami pun berhenti dekat 1 masjid, ada yg nak solat ada yg nak mandi sbb xsempat mandi dtg terus dr ofic.

Pagi kami sarapan di sebuah kedai ala2 koboi...abis lauk kat kedai tu kita org kasi licinkan. hehehe...Tokey kedai tu mesti pikir menyesal aku masak cket ari ni...klu aku tahu ramai yg dtg kat kedai aku pagi2 buta ni aku masak byk...bley r aku bukak kedai haft day ari ni, masyukkk....



Kat kedai nielah kita org sarapan...

Hari Pertama - Kami 44 org siap sedia meredah hutan lipur Chemerong termasuk abg bas kami hehehe...Syukur cuaca amat baik sekali sepanjang pendakianku ini.Sebelum ni cuaca amat xmengizinkan asyik hujan jer hari2...risau gak klu masuk hutan dlm keadaan hujan...akhirnya rezeki kami cuaca sgt cantik...Langkah pertama kami menuju ke Hutan Lipur Chemerong ke Air Terjun Chemerong. Semuanya bejalan dgn baik seperti yg dirancang.Jalan punya jalan xsampai2...jalan punye jln kami pun bertemu trek pacak hingga ke Kem Balak.Kami berhenti lepak lunch dekat Kem Balak ada lak sungai pa lg kami pun mandi sampai lebam & sempat gak budak-budak nie mancing ikan Tengas...byk gak dia org dpt siap goreng lg...pherr manis siot...ikan baru. Aku pun sempat gak r layan ikan2 tu mkn & wat spa kaki gan ikan2...'ikan gigit kakiku...pas tu aku mkn dia balik' mmm patutlah manisss bebenor kehehehe....Selepas kami bersantai bagai di Kem Balak kami meneruskan perjalanan kami ke kemsite iaitu Kem Y.

Selamat meredah kengkawan...hati2 meranduk tu...
*Kehilanagn Buff kesayangan, gelang kristal yg xsampai sebulan beli kat Sabah & walking Stik yg baru beli...semuanya tinggal kenangan waaahukhuk...
Nie dia rupa ikan Tengas
Jemput mkn ikan2 sekelian...sudah rezeki kamu ari nie... ;)


Malam pertama di Kem Y - Syukur kami sampai sebelum malam. Sampai di kem Y aku lepak kejap tengok sape yg dah sampai sape yg belum, pas 2 aku bersihkan diri di tepi sungai di celah2 daun layannn sempat nyanyi lagi...suriram ram ram...suriram yg maniss :) Malam menu kami ialah Nasi Briyani + Ayam masak merah + Papadum + Jelatah + Teh O panaz...jgn xpercaya kat dlm hutan pun bley di adakan Nasi Briyani mmm...yummmy...

Hari ke 2 - Seperti biasa aku akan gerak awal...seperti biasa juga aku bukan org pertama yang sampai kehehehe...pagi2 jer dah layan trek pacak..hongeh den pacak sesaja dekat 2 jam gak lah layan trek pacak...akhirnya aku jumpa air terjun Chemerong...punyalah cantik Subahanallah... sayupppp jer aku tengok sampai lah terjadinya 1 kejadian ngeri dlm idup aku... :'(


Nie dia Air Terjun Chemerong...tinggiiii sayupppp jer...
Periuk... Kera yang punye...
Kisah ngeriku pun bermula...Dalam aku syok2 melayan akan keindahan alam...dlm dok asyik panjat2 atas batu walaupun aku tahu aku memang fobia gan batu2 sungai tapi entah lah bila dah tengok air terjun keberanian & kegedikan aku dtg tiba2 sehingga aku tersilap langkah...kaki ku termasuk ke laluan air yg paling laju...aku tergelincir jatuh berguling2 dalam air terjun...dalam aku berguling2 aku bley npk batu kat dlm air...Ya Allah ari tu ajalku dah sampai kot...dlm masa yg same tanganku terkapai2 cuba nak capai batu kot2 bley halang aku hanyut lg jauh mujurlah abg lee cepat bertindak tuk menyelamatkan aku...yang sedihnya nak selamatkan aku dr hanyut abg lee pun hanyut sekali sehingga dia tersepit celah batu...dlm kami kelam kabut akhirnya aku dpt naik ke atas batu atas bantuan abg lee, ijam, hafiz & ramai lg yang nak selamatkan kami dr hanyut...tiba2 kedengaran abg lee jerit...kaki aku tersepit2x!!...aku npk abg lee mcm nak lemas sbb kaki dia lak tersepit celah batu di tambah lg gan air yg kuat+laju tu...kesiannya dia...sungguh ngeri waktu tu sehingga aku xdpt tahan air mata tengok dia hampir lemas...akhirnya abg lee pun terselamat kerana di bantu oleh kawan2ku yg cepat bertindak. Terima kasih semua atas bantuan kamu semua sanggup mengadai nyawa menyelamatkanku lebih2 lg abg lee...kesianaku melihat kaki abg lee yg dah merah & terseliuh itu...bertambah fobia lah aku gan batu sungai ni...ngee... Tapi Alhamdullillah semua selamat.

Dasyat woo air terjun ni...klu tergelincir pun dasyat woo...
Selepas agak2 tenang kami pun bergerak meneruskan perjalanan kami ke Kemsite Air Terjun Lansir. Dlam dok mengigil akan kejadian yang hampir sahaja melayangkan nyawa, aku gagahkan diri tuk meneruskan perjalananku ini.Gagahkan gak senyum ketawa wat2 cam xdak pa2 belaku...lepas kejadian tu sepanjang jln aku asyik jumpa sungai anak sungai mak sungai sepupu sungai...suuuuungai jer...paling dasyat abg man driver bas kami...asalkan jpa yg berkolam kompem dia berhenti mandi...asal jpa sungai berkolam dia berhenti mandi sampai abg lee yg sweep dia pun xkuasa ckp pa2... layankan jer lah abg man ni...
View puncak Lansir waktu senja
  
Akhirnya kami sampai juga di Puncak Lansir...penat kami amat berbaloi bila kami dapat ganjarannya...kami di hadiahkan 1 pemandangan yg menakjubkan...Kami berada di PUNCA air terjun...air terjunnya yg bertingkat2 siap da Jakuzzi...view bley npk gunung & awm...pherr...kenangan terindah yg xdpt di beli gan wang ringgit...yg hanya akan dpt bila kita lalui segala kepenatan & kesakitan :)

View Puncak Lansir waktu matahari nak naik.Cantik kan?
Awal kami sampai di Kemsite (Puncak Lansir) memang bersantai mantai kita org kat puncak tu... mandi manda sepuas-puasnya... siap bersabun... bersyampu bagai... selagi xkecut selagi tu xnaik...kehehe...tapi kesian aku tengok badan2 ku ini lebam sana lebam sini...nasib baik lebam tpt yg bley tutup...sesekali aku terpandang gak kaki abg lee kesian gak aku tengok...dah r lebam berbalut lg...mmm sedihnyaa...bila badan pun dah segar...bila byk masa terluang aku pun bersembang gan otai2...sembang sambil korek ilmu ;) kenal2 mana yg xbrapa nak kenal...nie lah masanya...nak kenal masa kat trek dia org ni jln lalu...cam unta berdezup tinggalkan abuk jer kat aku...mlm tu kami dinner 'mkn besaw' cket...menu mlm tu ialah nasi+paprik+tomyam+telur dadar+papadum+teh o/kopi o...layan beb ada yg sampai siap hirup manggkuk lagi...kasi like 1 kali pada chef kami...uncle & wife...lepas mkn kami sambung lepak2 ada yg wat kuiz ada yg kena denda abg anaz kena mkn biskut cicah air sungai kembang tekak kembang lubang idung nak abiskan biskut tu...N lak kena wat bunyi ayam...geng kembar si boy & ejam siap wat cekodok bawang dia buh cili api...mak ai podeh cekodoknya tapi sedap r layan...dlm hutan semuanya sedap ;) aku lak terpaksa wat xtvt 'mengurut' berminyak angin sapu lebam2 di badan....mcm2 xtvt bebaslah kami wat kat puncak tu...


Family besar kami...Seramai 44 org yg telah berjaya sampai ke Puncak. Sesi bergambar sebelum turun

Pagi terakhir di puncak lansir - Pagi2 lg aku dah bangun nak tengok matahari naik...sungguh asyikk...Menu pagi kami ari tu mee hon soto wowww sedapnya...selepas kami bersarapan kami mula berkemas barangan kami tuk gerak turun & balik lah apa lagi...tapi sempat gak kami bergambar beramai2 kat puncak lansir...memang best cam 1 family besar semua npk
enjoy jer aku pun suka. Lepas sesi bergambar kami pun mulakan perjalanan kami kali ni trek pacak dlm 2 jam gak lah aku layan trek pacak...abis trek pacak trek junam lak...junam xhinggat2...sorang2 mula jalan slow sbb klu lama sgt layan trek junam kuku bley cabut woo...aku pun xterlepas tapi aku xsakit sgt kuku sbb kukuku dlm proses nak tumbuh kuku baru angkara sigunung tahan tu...tapi tapak kakiku dah mula pedeh tapi akhirnya kami semua selamat sampai ke tempat di mana kami bermula...lepas kami bersihkan diri kami pun naik bas...sebelum naik bas sempat lagi bergambar sakan kat pintu masuk Hutan Lipur Chemerong. Sebelum kami begerak pulang uncle ckp akan ada sesi mkn2 uncle yg belanja yahooo....kami singgah mkn di kedai koboi yg mula2 kami sampai rupanya uncle dah tempah awal2 dah mkn malam tuk kami semua...apa lagi kami mkn secukupnya...hoho...dlm bas kami pakat2 tido sepanjang jln kerana kekenyangan & keletihan...akhirnya selamat sampai kami di KL.Syukurrr... :)

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...